Felixia Yeap is a Malaysian model and a kindergarten teacher in her earlier period. Yeap was born in Kuala Lumpur and raised in Ipoh, Perak, West Malaysia.

She appeared on the television reality show I Wanna Be A Model (Season 3) as a finalist and listed in the Hall of Fame for Miss Malaysia Tourism 2007 at the age of 19 .She was also the 1st runner-up for Miss Chinese World Malaysia 2006 and a finalist for Dewi Remaja Malaysia.

In year 2008, Felixia was chosen to represent Malaysia in the 2008 Beijing Olympic - Olympics Beauty and followed up as the finalist for FHM Girl Next Door 2009 and was crowned Velocity Angels-Model of The Year 2009 before being a finalist for Miss Universe Malaysia 2010.Felixia had quit from the Miss Malaysia World 2009 beauty pageant earlier as she disagreed with the terms and conditions of the competition.She was last seen hosting AQUARIUS Fashion Show in conjunction with WWF Malaysia along with Sam Insanity and is rumored to be going out with him.- Wikipedia

 

Langkah bertudung Playboy Bunny pertama warganegara Malaysia dan model, Felixia Yeap mengejutkan ramai orang walaupun beliau bukan seorang Muslim, malah peminatnya melabel tindakan tersebut sebagai "aksi publisiti".


Jelitawan 27 tahun dari Ipoh yang memulakan karier sebagai model sejak usia 19 tahun itu bagaimanapun tidak mengendahkan  sebarang kesangsian dan kritikan yang dilemparkan kepadanya sejak beliau mula memakai hijab beberapa bulan lalu.

felixia yeap_1

 


Menjelaskan tindakan beliau, Yeap berkata walaupun ia satu kejutan kepada peminatnya, cinta beliau terhadap pakaian Islam  telah bermula ketika di bangku sekolah lagi. Langkah Yeap dikritik ramai Muslim dan juga bukan Islam yang mengganggap beliau "tidak menghormati" wanita Islam yang  memakai hijab.

 

Yeap, yang masih menerima jemputan untuk hadir dalam acara Playboy dan majlis di seluruh dunia walaupun telah bersara sebagai  Bunny pada 2010, mempertahankan tindakannya itu. Beliau berkata, walaupun ada umat Islam mengkritik, kebanyakan komen negatif datang daripada bukan Islam.

 

"Saya mengidamkan untuk memakai tudung tetapi peluang tersebut hanya saya dapat pada tahun ini ketika mencuba nasib dalam temuduga komersil televisyen Celcom untuk sambutan Hari Raya.
"Ia tudung berwarna biru dan saya jatuh cinta terus dengannya. Kemudian, saya mempunyai satu lagi peluang mengenakan tudung  apabila menjadi model untuk sebuah butik Islam dalam pertunjukan fesyen semasa Hari Raya
," katanya.

 


Yeap, yang juga bekas guru tadika, memulakan kerjaya dalam pemodelan pada tahun 2005 apabila dia memasuki pertandingan Dewi  Remaja yang dianjurkan oleh sebuah majalah tempatan dan menjadi salah seorang finalis ketika itu.

 

felixia yeap_2

Beliau kemudiannya menyertai banyak pertandingan ratu cantik lain dan di puncak kerjayanya telah dijemput untuk menjadi Playboy Bunny dan bekerja di sebuah kelab di Macau. Tetapi kerjayanya di kelab itu hanya bertahan sebulan apabila Yeap membuat keputusan untuk pulang ke tanahair bagi meneruskan  kerjaya sebagai model.

 

Gambar Felixia Yeap Bertudung

 

Sempat godek-godek Facebook Felixia Yeap, kagum jugak tengok gambar-gambar bertudung Felixia yang cantik gila.

 

cantik berhijab felixia yeap

 

felixia yeap berhijab gambar

 

felixia yeap cantik bertudung

felixia yeap manis bertudung

 

felixia yeap berhijab

felixia yeap rancangan al hijrahFelixia ketika ditemubual untuk satu program di TV Al-Hijrah

 

Bila dah puas godek fanpage Felixia, aku masuk pulak blog beliau. Beliau ada cerita banyak kisah mengenai pembabitan dalam bidang modelling,pengalaman dan perasaan beliau setelah mengenakan hijab. Bila baca penulisan beliau, aku macam kagum dengan cara pemikiran beliau. Cara beliau melontarkan setiap ayat yang ditulis. =p

 

felixia yeap quote

felixia yeap quote

 

Semoga kisah menarik Felixia Yeap kita boleh jadikan ikhtibar terutama untuk kaum wanita di luar sana. Aku taknak cakap banyak nanti ada yang sentap pulak. Buka mata,buka hati muhasabah diri. Mana-mana yang baik yang datang daripada Felixia Yeap, kita ambil sebagai pengajaran dan ikhtibar. Mana yang buruk, kita tolak tepi. Semua orang ada keburukan beb!

 

Untuk Felixia, semoga awak mendapat hidayah daripada Allah SWT. Harap suatu hari nanti keluar berita “Felixia Yeap memeluk islam dan sedang mendalami Islam” pulak hehe. InsyaAllah. Doakan yang baik-baik untuk Felixia. =D

 

Fanpage Felixia Yeap : https://www.facebook.com/felixia.yeap.fanpage

Blog Felixia Yeap : http://felixiayeap.blogspot.com/

Sumber : http://myislammedia.blogspot.com/2013/12/Felixia-Yeap-Suka-Tudung.html

3 Comments

  1. sedangkan yg bukan Islam pon memakai dan mengagumi hijab, inikan pula muslimah..

    ReplyDelete
  2. hana selalu stalk dia dekat blog dekat fb. hana salute kehidupan dia walaupown dia bukan muslim. semoga dia satu hr nt diberi hidayah utk memasuki ISLAM. janganlah pulak org ISLAM ada yang tak boleh terima akak nie :)

    ReplyDelete
  3. Poyo je ni.kalo betul nak berhijav ikhlas.dah lame memeluk islam

    ReplyDelete