Cerita Ramadhan Dahulu & Sekarang

Assalamualaikum w.b.t

Pejam celik pejam celik harinie dah masuk 9 Ramadhan. Cepatkan masa berlalu. Ape taknye, aku masih terngiang-ngiang lagi suara kawan-kawan yang mengajakku membeli juadah berbuka pada Ramadhan tahun lepas.

Tahun lepas merupakan tahun pertama ramadhan disambut di perantauan dan semestinya jauh daripada keluargaku tersayang muah muah I luv u.. Walaupun agak hiba dan sayu dan sedey dan nak nanges dan nak pengsan , namun gelagat kawan-kawan melenyapkan rasa tersebut dari terus berleluasa dalam diri.

Tahun ini Alhamdulillah Ramadhan aku di kampung lagi. Namun begitu, mungkin agak berbeza jugak dengan ramadhan-ramadhan yang lepas kerana aku bekerja. Sangat tak boleh pegi sembahyang terawih apabila sif petang namun masih mampu berbuka bersama keluarga.

Kekadang ada yang tanye camnie time aku sedang bekerja ketika orang sibuk ke surau bertarawih

“ Tak pegi tarawih ke dik??”

Aku kan sopan kan, so aku cakap lah aku tak pegi t aku sif pagi aku boleh r pegi. Sedey tau orang tanye camtu. Nak jea aku nanges golek2 kat situ. #menipubenoorrr

Tapi lau aku sif pagi lak, aku mengantuknya Tuhan je tahu kat tempat kerja uh. Pernah aku tertidorr nyenyak nasib tak mimpi jea kat situ. Ngantuk ok. Konon sif pagi boleh r p terawih kan tapi tapi tapi letih dijadikan alasan.

“ Aduh letihla mak, xnak pegi terawih la. Esok la pegi” #sambilbaringataskatil.

Esoknye lak sif petang. So tak pegi lagi terawih. Aku rase aku macam nak lempang pipi aku laju laju bia aku sedar sket kelebihan terawih 2. Rase nak j benti keje. Nak je bagi notis 24jam. Hamppeh ko.. Hahaha. Tapi pikir balik goyang kaki la aku jawabnya kat umah 2. Banyak cantek kan mata aku. So, aku ambik keputusan teruskan jela bekerja sehingga aku resign pada 27 Ogos nanti. Tak saba uollzz!!!!!!!!!!!!!! 

RAMADHAN SEKARANG!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nak cite bab sahur nie, memang aku lah paling top. Bukan top sebab sering membangunkan orang sahur tapi sebab puas dikejutkan orang untuk bangun sahur. Top kan saya kan kan?? Hahaha. Lagi 10 minit tak imsak takkan bangunnya aku. Konon sunat lah 2 melewatkan waktu sahur. Hampeh tol padahal syok sangat tidor. Penat sebenarnya malam tadi kan balik keje kul 11.

Time berbuka ni yang best nie. Sudah beberapa tahun aku memegang jawatan sebagai pembuat air/ pembancuh air berbuka. korang cakap jea nak air ape? Air sky juice ? Air cappucino ? Air jus epal ? Air tea o ping ? Air laici kang ? Air batu cendol ? Sume aku boleh buat yang penting korang kene bagi aku RM2 dulu pastu aku pegi bazar lah cari . Haha. Ok tak lawat pun. Maksud aku tak lawak pun.

Lau aku takde agaknye mesti diorang minum air suam jea lah kan time berbuka. Haha. Biasanya aku buat air selalu tak mengecewakan si peminum. Mesti tak cukup kalau aku buat sikit. So aku buat lah banyak sampai tak habis. Haha.. Better tak habis daripada tak cukup kan. Kalau tak cukup nanti berebut lak depan reziki air aku yang sedap 2, lau tak habes boleh jea simpan lam peti. Balik terawih kang minum lagi.

Biasa lau berbuka ada r dalam 2 3 jenis air jugak. Mak aku minum air teo o panas je kan sebab jaga suara. Pastu boleh plak ayah aku beli air tebu. Pastu adik / abang aku mesti beli lagi air soya / air buah ke ape suke hati dia lah. Pastu air aku buat lagi. Haa, cu kire berapa jenis air ? Lau makanan 2 kekadang meriah kekadang ala kadar kekadang langsung takda kueh kekadang melimpah ruah kuey.

Aku beli ketupat mesti ada lagi yang beli. Pastu aku beli popia mesti jaja pun beli popia. Aku beli murtabak, ada jugak yang beli murtabak. Tapi yang nie jarang lah berlaku. Tapi kan kenape murtabak tahun nie macam tak sedap jea kan kan? #sukehatije.

Tapi sekarang aku dah takleh nak pegi bazar ramadhan sangat lah.Aku kan keje. Lau keje pagi mungkin boleh r tapi penat dijadikan alasan. Hahaha.

Haritu jea skali aku pegi bazar ramadhan kat Gong Badak 2. Macam korang kenal j kan Gong Badak 2 katne. Jem gilerr kot bazar Ramadhan 2 nasib aku tak sesat jea dalam kesesatan errrr maksud aku kesesakan orang ramai.

 

Jum kita imbas kembali Ramadhan di zaman kanak2 yang best 2 nak? Sape nak angkat tangan??? Ok takde pun orang nak.. #bajethot

RAMADHAN DAHULUKALA!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Masa kecik-kecik aitu aku memang comel pun. Ramai budak-budak pompuan yang tergila gilakan aku. ( Ape nie mengarut lagi ) Hahaha.

Ok sebenarnya camnie, masa kecik-kecik ritu, bulan Ramadhan merupakan bulan yang paling mencabar sekali sebabnya kami harus menahan diri daripada lapar kan. Kira budak sopan & bagus lah nie tak tinggal puasa ok. Tak curi-curi makan jugak. mungkin ada lah kot termenelan air paip time mandi 2. Hehehe.

Lau tiba waktu malam , memang kami tak duduk rumah lah. Kami akan merayap k sekeliling kampung konon tak takutlah 2 kan sebab hantu pun takde bulan-bulan pose nie. Nak tunjuk berani la kan? ada Berani? Kami ramai-ramai akan meletak lilin dalam tempurung untuk dijadikan lampu suluh yang unik la 2 kononnya.

Suke sangat zaman-zaman kegemilangan tu. Kami membuat unggun api dan kami bermain kejar-kejarlah, main sepak terajang lah , main galah panjang, main *bintang ( menda alah yang kita lipat ngan surat khabar dalam bentuk bintang pastu kita bakar setiap bucu dia pastu dia terbang naik atas) Konon nak redeem balik la kan waktu bermain kitorang sebab siang memang la x dapat main sebab puasa kan. Suke taw zaman tu. #sambilsenyumsensorang.

Time sahur jea akulah yang tolong kejutkan seisi rumah. Aku ketuk2 pintu bilik diorang ngan penuh bersemangat sekali ngan harapan diorang bangun sahur. Suke taw time 2. Pastu sahur lak ramai-ramai kat dapur seawal sejam sebelum imsak. Paling lewat pun mungkin setengah jam sebelum imsak lah. Lau lewat daripada tu memang aku kena lempang r kat mak aku laju-laju. Hohoho..

Time berbuka makanan memang penuh ok. Hari2 kot penuh. Ape taknya, time tu ramai adik beradik aku kat kampung. Seronok berbuka ramai-ramai. Tak muat meja, kitorang makan kat bawah. Aku lak memang suke ambik bahagian wak menyibuk kat dapur. Tapi sekarang ada bape ketul je adik beradik aku yang berpuasa kat kampung sebab masing-masing dah ada famly kan. Ada gak yang merantau mencari pekerjaan ni negeri orang. Lepas je berbukak cepat-cepat turun nak pasang pelita keliling umah. Tapi sekarang takde dah pasang-pasang pelita nie..

P/s : Agaknye belum terlambat untuk aku mengucapkan SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL MUBARAK wat semua umat islam dan semua followers blog bajet nie ok. Puase jangan tak puase. Tak baek taw x puasa. T tak boleh raye baru taw..

Panjang giler entri nie mengalahkan entri-entri panjang cik epal kan? Hahaha.

9 comments:

  1. boleh ea sesat dlm bazar? haha salam ramadhan.. jgn ponteng2 ye.. kite xpe..wakakaka

    ReplyDelete
  2. haha.sila link ke page i wes.haha.

    ok.fine.memang diakui you bikin sky juice mmg terbaik dr ladang r.heee..

    ReplyDelete
  3. nk golek aseeeee... kikikikiki.. bile nk blnje org buke pose niii.. :P

    ReplyDelete
  4. hihi..suka2..selamat berpuasa

    ReplyDelete
  5. ciss....ingatkan betul2 la reti buat semua air tu...haha

    ReplyDelete
  6. okay, admit..lagi pjg entry ni.haha

    ReplyDelete
  7. Aesya : tersesat arah punca je tataw nak beli apa sal manyak sgt makanan yg dijual .. Warhahaha...

    Salam Lebbaran maksud saya Ramadhan .. Hehehehheeee


    izafiza : memang dah link pun lah kamu.. tekan name 'jaja' akan terus ke blog kamu.. warhahaha...

    Eyda : Tibeje nak golek.. Lempang kang?? Nak?? hahha.. InsyaAllah.. Ceh, dia 2 g buke x hajak !!wekkk...

    alice : Lawak celah mana alice? MUahahaha...

    Hawiz : Selamat BerPuasa Hawiz.. Selamat Bersahur.. selamar pegi bazar ramadhan.. Selamat Bertarawikh..


    AA : Reti la reti la.. #silapercaya

    syazrinakuya : nie terpengaruh ngan entri kuya la nie.. Wahahaha

    ReplyDelete
  8. hahaaha.. macam2 cerita ramadhan ni ek.. best bace,.. ^^


    #HH comel mase kecik? err.. err..

    ReplyDelete