Salam.

 

Petang semalam mak suruh tangkap ayam dalam reban, nak suruh ayah sembelih ayam kampung buat gulai. nyum nyum. dap erm. Seorang Apijol yang mithali ini pun pergi la terkedek-kedek dekat reban ayam nak tengok ayam besar mana.

 

Ayam jantan warna putih yang agak besar. Keris dekat kaki dia panjang. Terus cuak kejap. Suruh Sulong tangkap ayam. Aku jenis tak berani sikit dengan ayam yang ada keris dekat kaki. Sebab pernah dimomokkan dengan cerita ada orang meninggal sebab terkena keris ayam. Seramnya !

 

Bila Sulong dah tangkap, baru berani nak pegang kemas-kemas kaki ayam. Panggil ayah suruh sembelih cepat-cepat. Lagi cepat sembelih, lagi cepat boleh makan gulai ayam kampung yang sedap tu.

 

Aku bahagian pegang kaki ayam dengan kepak dia supaya jangan menggelepar tak tentu arah bila kena sembelih. Ayah yang sembelih. Kalau aku yang sembelih tak pasal-pasal riang gembira ayam tu berlari nanti. Urat ayam tak putus lol. Bahahahah !

 

sembelih ayam.jpg

Bila dah siap sembelih, mak yang uruskan ayam. Basuh darah ayam, selongkar perut ayam, buang hati, pedal,perut ayam kemudian nak rendam dalam kuali yang mengandungi air panas menggelegak pulak. Nak main cabut-cabut bulu ayam pulak nie. Part yang paling aku suka dari kecik sampailah besar panjang adalah main cabut bulu ayam !

 

cabut bulu ayam.jpg

Mula-mula tangan mak je yang cabut bulu ayam. Tiba-tiba banyak tangan pulak yang pakat cabut bulu ayam. Khidir, anak buah aku yang smart tu pun join sekali cabut bulu ayam. Sanggup dia tak pergi main basikal dengan kawan dia semata-mata nak cabut bulu ayam. Habis dia duk main buntut ayam. Cabut-cabut bulu ayam, kemudian dia cium. =.=

 

cabut bulu ayam.jpg

Berebut-rebut cabut bulu ayam. Nampak tangan Khidir sebelah kiri tu tak tahu dah nak cabut bulu mana. Semua bulu sudah dicabutnya. Orang duk sibuk cabut bulu ayam, ada jugak yang siap tunjuk PEACE. Hahahah !

 

ayam kampung.jpg

 

Selesai cabut bulu ayam sampai botak kulit ayam, nak bakar pulak ayam sampai jadi hitam. Bukan bakar sampai masak dan boleh dimakan begitu saja, tapi bakar ala kadar je. Biar terbakar bulu-bulu kecil yang menyelaputi. Biar kulit ayam jadi warna hitam sikit jangan hitam legam sudah.

 

ayam bakar.jpg

ayam bakar.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Rasa macam nak makan terus ayam yang dah siap dibakar nie. Terliur. Tengok sekilas macam ayam golek bazar Ramadan. Potong kecik-kecik ayam yang siap dibakar kemudian simpan dalam peti. Esoknya baru boleh rebus kemudian gulai ayam kampung alak alak sukanya. Jaja kalau nak makan gulai ayam kampung jemput la balik rumah ye. Besar ayam kampung jantan putih nie. Dia punya drumstick awal-awal lagi Khidir cop! Haha.

14 Comments

  1. Sedapnye sedapnye sedapnye..diriku kerja hari ini.uwaaa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Balik lepas kerja la ja. banyak lagi nie.

      Delete
  2. slalunya aym kpg ni kurng kolestrol x??

    ReplyDelete
    Replies
    1. iye kot. Sebab fresh dr kampung kan. X pakai suntik apa-apa . haha

      Delete
  3. gambar gulainya mana hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa nie gulai x masak lagi Din!. hahah !

      Delete
  4. hu2.. teman pernah banyak kali tolong pegang urat leher ayam ni masa sembelih dulu.. arghhh.. xleh lupa.. takut..seram.. kersian semua ada.. opsss.. kesiann?? mak kata kalau cakap kesian xleh makan ayam tu.. memang penyudahnya teman x makan pun ayam tuuu.. huk3.. x lalu teman..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ruginya x makan. len kali awk tlg cabut bulu dia je. hahaha

      Delete
  5. Salam hafiz....hehehehe...
    Gelihati akak bc entry ni tau..hehehe...hafiz takutkan ayam jantan....hehe...kalau hafiz yg sembelih,alamat berlari riang la ayam jantan putih tu...adoiii...

    Cabut bulu ayampun berebut2 ye...pastu simpan la bulu ayam tu blh main badminton...

    Akak jaja...blk cpt...drumstik dh ada org cop..kak jaja mkn leher ayam je la kalau lambat...ehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jemput makan Kak Wirda. masak dah nie. hihihi :D

      Delete
  6. apijol, aku bleh bayangkan muke ko masa pegang ayam tu... ko pegang ayam pun penakuttt kan? lalala

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takut2 pun dah masak pun sepuyuk ayam kampung gulai. Jemput makan kak. HAHAHAHAHA ! =p

      Delete
  7. Salam.

    Apiz..anak ayam je kita berani pegang. Ayam beso, pun berani jugak.. berani makan jela,ekekeke. Kalau suh tngkap, jgn harap la T___T huuuu

    ReplyDelete
  8. ok cerita aym msak gulai....hahaha.lame tak cabut2x bulu aym..dulu byk bela aym..mak ayh xde smua xmembela...mmm...

    ReplyDelete