View Image


Korang nak taw x yang kita ada 1 otak.. Ye tepat sekali. Otak yang dkurniakan oleh Allah SWT sebagai pinjaman.( Agak sopan ak skarang kan). Pernah x ada org tnya korang:-


  • Eh, ko otak kiri k otak kanan???



  • Eh , ko ni pandai gler math. Mesti otak kiri kan????


Atau

  • Eh, kau x da otak eh?( Lau yg tanye cmni better korng tampar laju2 org 2).


Ada org ckp otak kiri nie seseorg yg suke sgt akan pengiraan, suke bermain dgn nombor dan sukakan nombor tp x termasuk no ekor la.. Camtu la kot. Cikgu aku pun cakap camtu.

Otak kanan pula dikatakan seseorang yg meminati bahasa, seseorg yg pandai bermain ngan bahasa n seumpamanya..

Ok, di sini aku dapat simpulkan bhawa aku adalah seorang yg b'otak kanan.
Knape aku begitu yakin?
Nie antara beberapa faktor yang mengukuhkan pendapat bhawa aku bukan b'otak kiri tp kanan.

1. Aku selalu mendapat markah yang rendah dalam subjek matematik sejak bangku sekolah lagi namun aku hampir pengsan kerana ak x menyangka aku telah mendapat A dlm subjek math pd SPM yg lalu.

2. Aku tidak dapat mengingati no fon kawan2. Ye betol. Sorang pn aku x ingat. Sory sgt kawan2! Hehe..

3. Aku yakin dan amat berbangga kerana aku telah dapat mengingati no kad pengenalan aku sendiri dan no telefon rumah dgn x teragak2.

4. Aku akan terlebìh dahulu memastikan aku menulis no fon ku dgn betol apbila aku hendak topup krdit . ( Mgkin 3 4 kali jugak ak memastikannya).

5. Sejak dari bangku sekolah aku sering mendapat markah yang tinggi dalam subjek bahasa Melayu. Malah, dalam peperiksaan2 besar spt pmr, spm n stpm aku telah mendapat A dlm sbjek tersebut.( Jgn berbangga mcm sy tau x baek)

6. Aku jugak sering dipuji oleh guru2 ku kerana aku mempunyai tulisan yang agak cantik berbnding rakan2 ku yang laen( auw, jgn r puji lebh2 cg, malulah).

Dahlah kot. 2 j aku nak gtaw.. Ada jugak org kaitkan ak sering mengalami maigrain krana aku jarang menggunakan otak kiriku.. Harapan aku sem0ga aku dpt menyeimbangkan antara otak kanan dan kiri supaya aku akan menjadi si genius yg hebat pada masa akan datang. Aminn..

P/s : Awak, maafkan saya kerana saya masih tidak dapat menghafal no fon awak sehinggalah hari ini.. Ini bkan kesalahan saya. Sy x bersalah.. Oh tidakk!!

                   *****Nak tau lebih lanjut pasal fakta otak kiri n kanan??  klik SINI sahaja*****

5 Comments

  1. aku suka bahasa tapi sekarang belajar majoring in math..
    heh

    ReplyDelete
  2. Api : okey la 2... hehe... seimbang.....
    lau Math HH memg giler lemah....

    ReplyDelete
  3. no 1 ngn 5 tu ite same la..eheh

    ReplyDelete