Ajal maut ditangan tuhan. Kita merancang, tuhan menentukan. Hidup harus diteruskan walau perih sakit mula mendatang.

“ Hayat awak mungkin tinggal lagi beberapa bulan. Kalau awak kuat, awak mungkin boleh hidup selama 6 bulan. Semua itu bergantung kepada kekuatan awak”

“ Doktor. Tiada ubatkah yang boleh menyembuhkan saya?”

“ Maaf.Kami masih belum menemui ubat bagi penyakit awak”

**************************************************

Tuhan itu Maha Mendengar kan? Berdoa dan terus berdoa nescaya Tuhan mendengar rintihan hamba-hambanya.

“ Awak, doktor cakap kita sakit awak”

“ Kalau sakit makan ubat la. Banyak berehat tau?”

“Tapi sakit kita tiada ubat. Sakit kita sakit sangat.”

“ Mana boleh sakit takde ubat. Tak boleh. Awak nak tipu saya kan?”

“ Awak, doktor cakap saya dah tak boleh hidup lama. Kalau saya kuat, saya dapat hidup lama”

“ Apa awak cakap nie ? Awak tolong jangan cakap mengarut nie. Ajal maut di tangan tuhan bukan di tangan doktor.”

“ Tapi.. er.. doktor cakap kalau saya kuat, saya mungkin boleh hidup 6 bulan lagi. Kalau tak kuat, mungkin esok, mungkin lusa saya pergi meninggalkan awak”

“ Awak jangan dengar sangat cakap doktor. Awak harus kuat. Awak harus berdoa, mintak dekat tuhan bukan dekat doktor. InsyaAllah, Tuhan dengar doa hambaNya.”

“ Kalau saya tiada nanti, awak sedih tak?”

“Ape nie awak? Kalau awak cakap lagi benda mengarut camnie, awak tak payah dah contact saya lagi. Jangan mesej saya. Jangan Chatting ngan saya. Jangan skype saya. Jangan IM saya jangan tweet saya.”

“ Errrkkk, ok, saya.. saya janji tak cakap dah..”

***************************************************************

“ Awak, harini saya letih sangat. Tadi saya pitam. Saya tak kuat nak berdepan semua kesakitan nie”

“ Kenapa tak makan ubat? Kau saya dah cakap makan ubat jangan lupa. Awak kalau benar awak sayang saya, awak kena makan ubat”

“ Ubat membuatkan saya lagi sakit. Ubat membuatkan saya letih. Saya tak suka ubat”

“ Erk, boleh pulak camtu. Alasan tak nak makan ubat la nie kan?! Kalau awak sayang saya, awak kena makan ubat tu haihh”

“ Awakk, errkk… awak nak tahu saya sakit apa tak ?? Saya sakit bar….”

Tiba perbualan telefon dimatikan tiba-tiba. Bermacam andaian bermain di benak yang bergelora.

*********************************************************

“ Awak, semalam kenapa off call tiba-tiba?”

“ Erk, saya tertidur la kesan makan ubat. Mengantuk”

“ Budak nie kasi aku suspen jee. Grrrr..r..rr..”

Sekian terima kasih sudi membaca. Eh, pasaipa aku dua tiga hari nie asyik tulis entri jiwang-jiwang nak muntah nie ? Entri putus terpaksa pun tacink nak mampoh je! Haha. Jum layan lagu Ungu dulu.

P/s : Entri sesuka hatiku. Tiada kaitan antara yang hidup mahupun yang berada di hospital mahupun yang sihat Walafiat.