Anda setuju tak dengan tajuk entri aku??

Anda lelaki pernah tak menangis??

Aku pernah tau. *kantoi.

Bagi aku, tak salah pun lelaki menangis nie. Yela, lelaki macam jugak kaum wanita iaitu ada perasaan. Kekadang apabila kesedihan menguasai perasaan, lelaki hanya akan menitiskan air mata untuk menghadapi situasi tersebut. Betulkah?

“apa nie menangis macam orang perempuan, bapuk betol ko”

“tak jantan la menangis bro pompuan pun tak camnie”

Pernah ke korang melafazkan kata-kata di atas apabila tengok lelaki menangis??

Banyak lelaki tidak mengakui bahawa sebenarnya hati mereka mudah tersentuh,
mata mudah bergenang, terharu dengan meneteskan air mata.
Karena mereka berpendapat bahwa lelaki yang menangis tidak macho atau jantan.


Apakah hal itu cukup relevan?


Cubalah perhatikan lelaki yang ada di sekeliling anda, seperti ayah, kakak atau adik lelaki, teman atau suami.
Sebenarnya mereka adalah manusia juga yang memiliki emosi dan rasa sehingga akan meneteskan air mata
saat mengalami kegalauan ataupun kesedihan yang mendalam.


Tetapi semua itu mereka tepis karena kalau menangis mereka akan terlihat bodoh dan tidak macho.
Emosi, suka, gembira, duka, patah hati sebenarnya tidak ada kaitannya dengan macho atau kejantanan.
Karena lelaki juga berhak untuk menangis dan itu manuasiawi sekali menyangkut hati dan perasaan,
baik untuk meluapkan kegembiraan atau kesedihannya.


Memang sejak kecil orang tua sudah mengajarkan bahawa seorang lelaki tidak menangis
saat terjatuh atau menghadapi suatu masalah apapun yang terberat dalam hidupnya.


Tetapi menangis adalah satu aktifitas normal setiap manusia. Tidak ada batasan apakah kaum lelaki atau perempuan,
keduanya memiliki hak yang sama untuk merasa sedih hingga menetiskan air mata.

Makanya, tak salah lelaki nak menangis. Menangis haruslah pada masanya. Jangan orang buli sikit dah nak menangis. Orang gertak sikit nak menangis. Orang mengata sikit nak menangis. Itu baru cengeng namanya.

credit to : lelaki menangis (link)