Belajar Untuk Tidak Mudah Mempercayai Orang

Assalamualaikum w.b.t

Walaupun aku bukanlah kecik lagi namun aku memang mudah sangat mempercayai orang. Aku jenis yang suke berkawan. Suke berkenalan ngan orang. Tak kiralah muda ke, tua ke , pompuan ke , laki ke , separuh-separuh ke kalau boleh sume aku nak kawan.

konon ade j yang nak kawan ngan aku kan ? Hahaha.

Aku kalau nak percaya kat orang pun bukan aku main percaya camtu jea. Aku tengok dulu hati budi dia camnie. Aku survey dulu serba sedikit tentang dia. Siapa dia. kerja ke ? Belajar ke ? Macam-macamlah aku nak taw kan.

Tapi kate orang dalam lautan boleh diduga hati manusia siapa tahu.

Aku memang takleh sangat lah nak baca hati orang nie.Laen r kalau aku ada superpower . Aku boleh detect sape yang hatinya ikhlas dan tak ikhlas. Tapi aku takde.

Aku kalau kenal ngan orang, aku memang cepat sangat percaya kat dia.

Dia ajak jumpe

“ ohh nak jumpe kite? Ok I On jea. katne ?” Terus tanye kan nak jumpe katne.

Dia mintak no fon

“ Nah nie no fon kiteww. Malam nie jangan lupe msj taw. Eh nak col terus pun boleyy. I ON jea.” Terus suh org 2 col jea . Korang boleyy ? ?

Dia ajak kuar jenjalan @ makan

“ Boleh jea tapi U kena blanjeww i. I takdek duit la. Boleh ? ?”

Dia ajak datang umah dia @ jenjalan kat tempat dia

“ Boleh. boleh . bolehh . Katne umah U ?? I memang tengah FREE skunk. Sukenyeee ( Muke excited nak mampuss )

Korang tengok sendiri la kan. Aku memang suke sangat percaya kat orang kan. Sampai skarang aku masih takleh ubah sikap aku nie taw. Aku sering berdoa supaya Allah SWT jage aku, supaye Allah SWT temukan aku ngan orang yang boleh bimbing aku, bukan ngan orang sukehati sesedap rase mempermainkan aku menindas aku memijak mijak kepala aku taulah aku ni pendek dan kecik kan.

Dan sepanjang aku kenal ngan orang-orang seperti di atas, takda sorang pun yang betol-betol boleh aku percayai. Yang mempermainkan aku memperalatkan aku seperti barang mainan power rangers 2 ramailah. Motif sangat aku pun tataw la camne diorang leh taw aku nie mudah dipermainkan semudahkan ABC. Diorang suke ambek kesempatan terhadap aku. Kesempatan ape ? Tak perlu la aku mention kat sini.

Asal korang tahu, aku tak suke menceritakan perihal peribadi aku kat orang . Hihihik *gelaksopan.

Mungkin aku terlalu baik kot. Aku memang agak baik . Aku selalu wat baik kat orang. Aku senang nak caring kat orang( perasan ). Memang susah la nak cari orang macam aku kan kan ??

Dan sekarang, aku mula belajar untuk tidak mudah percaya kat orang. Haha. Dah besar baru nak belajar kan ? Korang boleh cakap camtu aku tak kisah. Semakin besar seseorang itu, semakin banyak yang mereka perlu belajar. Betul ?

Korang kat luar 2 camne ? Ada ke yang mudah percaya kat orang macam aku nie ? Arap-arap takde lah kan. Biarlah aku sorang yang mudah percaya kat orang. Biarlah aku sorang yang menanggung derita. #tibe

Mampukah aku? ? Yela belum cuba belum tahu kan. Doakan kejayaan aku ok pembaca setia hafizhafizol.blogspot.com. Bajet ada la sangat kan pembaca setia blog aku nie ? Ade ? Kalau ada sila komen kat bawah . Hahaha

P/s : Zaman sekarang bukan pompuan je mempunyai masalah lau mudah percaya kat orang taw. Orang lelaki pun mampu jugak mempunyai masalah. Yelah dunia diakhir zaman nie macam-macam boleh jadik. Serammmm aku membayangkan. 

8 comments:

  1. jangan mudah percayakan org,even diri sendiri pun boleh tipu kita,kan :)

    ReplyDelete
  2. bahaya tu cepat sngt percaya kat org lain... hati hati la ye=)

    ReplyDelete
  3. nk kwn boleh.berpada2 la.jgn tlalu senang bg pertolongn kt org yg kita xbrape knal.

    'jgn senang2 nak lepaskan jerat rimau,kita tak tahu kot2 nnti kita jd mangsa ia'

    ceh.aku komen mcm la kwn2 ko tu rimau.haha.

    ReplyDelete
  4. yke xske critekn hal pribadi??:P

    ReplyDelete
  5. lutfi : parox ngat.. Hahaha


    Cik Asma : bereh boh !


    iza Fiza : haha. sebb 2 aku suke ko komen. sangat membina .. Hahaha


    Afiq : yeerrr!! tlg r caye.. Hahaha

    ReplyDelete
  6. susah gk nk buang sifat ni...huhu...

    :(

    ReplyDelete